Hvorfor ble jeg sertifisert Puste Coach?

Puste vil du gjøre hele livet, helt automatisk. Du kan gå resten av livet ditt uten å tenke over den, og det vil mest sannsynlig gå veldig fint. Men å skape et bevisst forhold til pusten din, kan gjøre den fra noe som bare skjer av seg selv, til et kraftfullt verktøy du kan bruke til å påvirke kropp og hode. For meg, ble pusten starten på en mer balansert tilværelse hvor jeg føler meg mer i kontakt med meg selv.

Indre uro og stress førte meg på leting etter gode, konkrete verktøy.

Etter å ha levd i med kronisk sykdom i mange år, måtte jeg tone ned hverdagen til å inneholde det mest essensielle. Når jeg da ble bedre og kunne fylle opp timeplanen igjen, skulle det ikke mye til for å overvelde meg og gjøre meg skikkelig stresset. Det påvirket søvnen min, og jeg kunne våkne og gispe etter luft. Jeg kunne sitte på sofaen med kraftig indre uro og hjertebank da jeg prøvde å slappe av. Det begynte etter hvert å stjele mye energi. Med min kropp, og min historie, er det ekstra viktig å skape en hverdag hvor kropp og hode er i balanse. Til tider kan jeg føle meg som ei sil som prøver å samle opp vann, hvor vannet er energi kroppen egentlig skal holde. Det går rett i gjennom! Så det tok ikke lang tid før jeg tok det jeg kjente i kroppen på alvor. Min mestringsstrategi er alltid å søke kunnskap og finne verktøy. Se etter løsninger på problemet. Så det var akkurat det som førte meg til pusten.

Jeg begynte å lese om pusteteknikk

Det tok ikke lang tid før jeg snublet inn i pustens verden da jeg prøvde å lære mer om stress og stressmestring. Og derfra var veien kort til å begynne å teste ut pusteøvelser. For meg ble det en “quick fix” som står godt alene, men enda bedre sammen med meditiasjon og mindfulness. Min suksessoppskrift ble å gjøre pusteøvelser tre ganger om dagen for å virkelig komme inn i det. Først en øvelse for å kvikne til på morgenen. En for å balansere midt på dagen. Og en for å roe ned for søvn. Den største lærdommen ble for meg å virkelig kjenne hvordan en rolig og balansert kropp, og ikke minst hode kan føles. Referansen min var å gå i konstant stressrespons, og selv om stresset eller stressende situasjoner ikke opphører helt av pusteøvelser alene, hjelper det meg å balansere de største svigningene. Det hjelper meg å håndtere det. Og hver gang jeg gjenkjente stress, kunne jeg diskret gjøre en øvelse i mange ulike situasjoner som hjalp meg å roe ned. Det å begynne med pusteteknikk fikk meg til å fokusere på hvordan jeg ønsker å føle meg gjennom dagene, og gjorde det lettere å finne tilbake til den energien etter hvert som jeg trente og ble mer bevisst pust og pustemønster.

Da jeg kjente hvordan dette hjalp meg, ønsket jeg å fordype meg og lære mer om hvorfor det fungerer, først og fremst for min egen del. Dermed snublet jeg inn i Puste Coach utdanning hos Yoga Teachers College. De baserer pusteteknikkene som læres på vitenskapen rundt pustefrekvens, og hvordan vi kan bruke pusten for å få energi, hvile/balansere og bli søvnige. 

Pusteteknikk hjalp meg å bli bevisst hvordan stress føles i kroppen

– Og hvordan man kan bruke pusten til å motvirke det. Og som med alt annet, fikk jeg mer effekt og kom fortere inn i det med trening. Det kan virke som vi ofte tenker at “jeg puster jo hele tiden, dette burde være lett og resultatene komme fort”. Og for noen gjør det det. Jeg hadde effekt fra dag 1, og det var verdt det fra første stund. Men med øvelse ble effekten større. Pusteteknikk førte meg innover i meg selv, og jeg begynte fort å se potensialet med pusteteknikk sammen med yoga, mindfulness og meditasjon. Det er ikke så rart at pusten har en så stor del i disse tre, og at de i tillegg er så dypt knyttet sammen. Så jeg gikk videre til MediYoga-Instruktør utdanning. Som deretter tok meg til sertifisering som mindfulness og meditasjonslærer. Som igjen førte meg til hatha og yin yoga. Det ble mer enn bare pusten for meg. Den startet noe som bare fortsetter og fortsetter. Men pusteteknikk står sterkt alene også. 

Så om du ønsker å gjøre som meg, å lære om pusten, og få noen gode håndfaste øvelser, kan du sjekke ut kurset mitt: “Få kontakt med din PUST”. Der får du utforske, leke og lære! Det kjekke med å lære via sertifiseringen for min egen del, er at jeg nå kan hjelpe deg å komme i gang med pusteteknikk også!